Najväčšie mesto v Afrike pod vodou?

Autor: Jozef Šovec | 26.3.2021 o 12:24 | (upravené 27.3.2021 o 10:14) Karma článku: 2,68 | Prečítané:  831x

Patrí k najľudnatejším a najrýchlejšie rastúcim mestám v celej Afrike. Zároveň, ale aj k najzraniteľnejším a najviac náchylným v dôsledku stúpania hladín oceánov.

Okrem toho, pôvodná predpoveď zrážok vychádzajúca z dlhoročných skúsenosti meteorológov je v dôsledku klimatickej zmeny za posledné roky značne vyvrátená. Záplavy sú čoraz častejšie. Aj taký je Lagos, najväčšie mesto Nigérie a jedno z najväčších v Afrike vôbec.

Nedostatočná likvidácia odpadu v rozsahu 6 až 10 tisíc ton denne si v meste vyberá svoju daň. Nepríjemný zápach nie je to jediné, čo miestnym prekáža. S príchodom prvých kvapiek z nebies, prichádzajú aj prvé obavy. Prudké a výdatné lejaky zapríčinené klimatickou zmenou  začínajú pohyb v meste komplikovať. Nadbytočný odpad sa usádza v otvorených odkvapoch a šachtách. Infraštruktúra mesta sa síce rozvíjala rýchlo, ale s týmto nepočítala. Dostáva zabrať. Voda si razí svoju cestu kdekoľvek je to možné. Obyvatelia spozornejú, dopravné prostriedky spomaľujú. Alebo úplne zastavia, keďže výška prívalovej vody v najnáchylnejších častiach mesta dosahuje desiatky centimetrov.

Aj keď sa príroda svojou silou pripomína, ešte stále je možné sa jej ubrániť. Byť jej rovnocenným súperom. Aspoň v oblastiach s vyššou nadmorskou výškou, na ktoré nemá zvyšovanie hladín oceánov priamy vplyv. Nateraz.

Odľahčenie infraštruktúry

Aby sa v Lagose odľahčila preplnená, často problematická cestná doprava, úrady Lagosu začínajú čoraz častejšie orientovať svoje nové projekty infraštruktúry na budovanie trás v rámci vodnej dopravy. Súčasná lodná sieť zahŕňa 42 trás s 30 komerčnými mólami. V roku 2019 sa do svojho pilotného projektu v Lagose zapojila aj známa spoločnosť Uber. Niektoré trasy sa stávajú čoraz obľúbenejšími, nakoľko sa trajekt, prípadne menšia loď - dokážu doplaviť priamo do významnejších obchodných oblastí.

Hoci sa výstavba mól v meste čoraz viac rozmáha a na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že ich je nedostatok, miestni si na pomerne nový typ prepravy ešte stále musia zvyknúť. V tieni pandémie sa vyťaženie trajektov z ekonomických dôvodov znížilo, zatiaľ čo v prípade funkčného transportu je potrebné riadiť sa bezpečnostnými sociálnymi vzdialenosťami. Kapacita sa tak vo veľkej miere znižuje. Správne vyhodnotenie efektívnosti takéhoto typu dopravy je tak v súčasnosti veľmi zložité a zavádzajúce.

Benátky Afriky – Makoko

Nízka životná úroveň, chudoba, vysoká hustota osídlenia, nelegálne bývanie a nahromadený odpad. Oblasť, kam sa turisti nehrnú. Prečo teda africké Benátky, keď sa od skutočných tak líšia? Dôvod je jednoduchý. Problémy so záplavami.

Makoko je slumová oblasť Lagosu pozostávajúca zo šiestich častí: Oko Agbon, Adogbo, Migbewhe, Yanshiwhe, Sogunro a Apollo. Väčšina z nich (konkrétne prvé štyri) sú situované nad hladinou vody. Zvyšné dve sa rozprestierajú na pevnine. Celková populácia Makoka sa odhaduje v rozmedzí od 40 až do 300 tisíc obyvateľov. Dokonca, niektoré zdroje sa domnievajú, že reálny počet sa môže blížiť až k 1 miliónu. Pravdou ale zostáva, že všetky doterajšie pokusy úradov o sčítanie boli neúspešné. Dokonca, ani satelitné odhady nepriniesli uspokojivé a vierohodné výsledky.

Stavebný základ jednoduchých ubytovacích zariadení (chatrčí), je v zaplavených oblastiach založený na výstavbe drevených chodúľov. Chrániacich svojich majiteľov od kontaktu s vodou, postavených do výšky niekoľkých desiatok centimetrov nad hladinou. Systém vyhotovenia vodných domčekov  nie je ani zďaleka premyslený. Kde je miesto, tam sa stavia. Čo sa pokazí, to sa narýchlo opraví. Drevo a plech sú základnými stavebnými prvkami.

Zdá sa, že aj napriek denno-denným hrozbám s vysťahovaním si táto oblasť žije vlastným životom. Za mierny poplatok (a za určitých okolností) je dokonca možné do jednoduchej domácnosti natiahnuť potrubie s pitnou vodou. Vynaliezavým a podnikavým jednotlivcom sa podarilo prevŕtať  k potrubiu v susednom Sogurne. K zdroju svojho časovo nepredvídateľného finančného príjmu. Hneď ako úrady zasiahnu, bude treba premýšľať nad iným živobytím. Alebo sa jednoducho zaradiť k ostatným, zarábajúcim najčastejšie prostredníctvom rybolovu a spracovaním rýb.

Plávajúca škola

Ale aj v týchto najbiednejších podmienkach sa snažia obyvatelia povýšiť úroveň svojho vzdelania a vnímania. V oblasti Adogbo sú vybudované dve školy. Prvou je materská a základná škola Whanyinna z roku 2008, zatiaľ čo druhá tzv. „plávajúca škola,“  plní okrem vzdelávacieho účelu aj čosi navyše. Stala sa symbolom miestnych, oblasti Adogbo, ako aj celého Makoka. Symbolom pokroku, nádeje, pozitivizmu.

Konštrukcia  pripomína svojim tvarom pyramídu, dokonale rozkladajúcu  svoje ťažisko na spodnú plochu. Tá sa drží na hladine vďaka vztlaku - vzduchu nahromadenom v plastových sudoch, základných „kameňoch“ stavby. So stúpajúcou hladinou automaticky stúpa aj výška zariadenia  - školy. Ako jedna z mála stavieb v celej tejto oblasti, keďže väčšina slumovej oblasti je postavená na drevených chodúľoch s fixnou výškou.

Zvyšovanie hladín oceánov

Súčasné odhady vedcov nasvedčujú, že do konca roka 2100 by sa mali hladiny oceánov zdvihnúť až o takmer  sto centimetrov. V najhoršom prípade. 

Niektoré z nižšie položených miest v Nigérii musia čeliť katastrofickým záplavám v dôsledku priameho vplyvu zvyšovania hladín oceánov už v dnešných dňoch. Alebo kvôli nadmernému tlaku podzemnej vody vyvierajúcej na povrch.

Podľa žurnálu Nature Communications v súčasnosti žije takmer 300 miliónov ľudí v oblastiach, ktoré sú zatopené minimálne jedenkrát ročne. Koncom roka 2050, by mala byť až polovica z nich úplne zaplavená. Medzi najohrozenejšie oblasti budú v nasledujúcich dekádach patriť oblasti v Ázii.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Česi vyhostia 18 ruských špiónov. Rusov spájajú s výbuchom muničného skladu

Česká polícia pátra po mužoch, ktorí mali byť aj za otravou Skripaľa v Británii.


Už ste čítali?